۱۳۸۶/۱۱/۹

راهنمای شنیداری فلامنکو 3

دورة گیتار مدرن و انقلاب فلامنكو


»» دانلود : paco de lucia . fandango . Entre dos aguas

در مورد انقلابی که پاکودِ لوسیا در دهۀ هفتاد میلادی ، در گیتار فلامنکو به وجود آورد ، تقریباً مطلبی نیست که از علاقمندان فلامنکو پوشیده مانده باشد .
مجموعه آثار صوتی منتشر شده پاکو که با آخرین اثرش "Cositas Buenas" ، تعدادشان به بیست و شش CD رسیده است ، برای هر عاشق فلامنکویی که گیتارش را در دست مي گیرد ، به صورت یک کتاب مقدس و راهنمايی ضروري درآمده است. مانولوسن لوکار و ویکتور مونخه سرّانتیو از دیگر اساتیدی هستند که همدورۀ پاکوی اهل آلگِسیراس(Algeciras) بوده ، نقش مهم و مؤثری در تحول و مدرنیزه کردن توکۀ فلامنکو داشته اند . علاوه بر آموزشگاههای پرشماری که در خرز وجود داشتند ، در شهرهای دیگر نیز اساتید بزرگی بودند که از دامانشان نوازندگان برجسته ای به منصّة ظهور رسیدند . خانواده هاي هبیچوئلا در گرانادا ، اِل توماته در آلمِریا و مِلچور دِ مارچِنا در سویّا ، خانواده هاي هنرمند و هنرپروري بودند که در دامانشان نوازندگان بزرگي چون مورایتو ، توماتیتو و په په هبیچوئِلا تربيت شدند .

اینان نسلی متکامل از نوازندگان فلامنکو هستند که نقطه عطفی را در تاریخچه گیتار فلامنکو پديد آوردند . آنچه در ادامه خواهد آمد ، معرفی منتخبی از بهترین های نسل مذکور است .

سه امپراتور :

پاکو دِ لوسیا (Paco de lucia ) ، مانولو سن لوکار (Manolo sanlucar ) ، سرانيتو (Serranito)

انتشارآلبوم"Entre dos Aguas" در سال 1973 ، نوید بخش تولد یک نابغة افسانه ای در دنیای فلامنکو بود؛ زماني که نوازندة جوان آلگِسیراسی ، شاگردی اساتید بزرگی چون سابیکاس ، نینيوریکاردو ، ماریو اسکودِرو . . . را پشت سرگذارد و با اندوخته ای غنی از تجربه و آگاهي فلامنکو ، پنجرۀ جدیدی را به سوی گیتار فلامتکو گشود و پایه گذار انقلابی بزرگ و مهم در این عرصه شد .

از پاكو 26 آلبوم ناب و زیبا منتشر شده است که هر یک در زمان خود حرفها و نقدها و بحثهای زیادی را به راه انداخت . بدایع تکنیکی و هارمونیک آثار وی در نوع خود واقعاً بی نظیرند . علاوه بر این 26 آلبوم می توان به صدها کنسرت وی اشاره کرد که در سراسر دنیا برگزار شده است . راههای متفاوتی برای شناخت پاکو دِ لوسیا از طریق آثارش وجود دارد . علاقمندان سیری ناپذیری فلامنکو هر یک از آثارش را جذاب و هیجان آور می یابند . با گوش دادن به آثارش از اولی تا آخری می توان تحولاتی را كه در گذر زمان در نوازندگی اش رخ داده ، بررسی نمود . حتی با مراجعه و بررسی آثار کامارون(Camaron de la Isla) می توان هنر پاکو را مطالعه کرد ، زیرا که در غالب آثار کامارون شما این تاکید را شاهدید که: «همراه با نوازندگی پاکو دِ لوسیا» .

راه دیگری که برای تازه واردان به دنیای فلامنکو پیشنهاد می شود ، این است که از آخرین آلبوم پاکو يعني"Cositas Bucnas" شروع کرده ، به ترتیب در زمان به عقب بروند .خوشبختانه همه آثار پاکود لوسیا منتشر شده و در دسترس عموم می باشند .اگر بخواهیم تعدادی از آثار پاكو را معرفی کنیم که شنیدنشان برای هر نوآموز عاشق فلامنکو ضروریست ، می توانیم به"Almoramia" ، "Fuente y Caudal" ، "Solo Quiero Caminar" و "Luzia" اشاره کنیم .

»» دانلود : serranito . alegrias

باید متذکر شد که هر یک از آثار این هنرمند به تنهایی یک دنیاست که شخص را در خود مستغرق می کند . به درستی می توان گفت پاکودِلوسیا ، جواهری در موسیقی فلامنکوست که هیچ تعریف و تمجيدي نمی تواند بیانگر حق مطلب در مورد وی باشد .

و اما مانولو سن لوكار استاد مسلم دیگری است که جایگاهش کمتر از پاکودلوسیا نمی باشد . موفقیت آلبوم "Entre dos Aguas" از پاکودلوسیا ، مقارن شد با انتشار آلبوم "Caballo Negro" توسط سن لوکار . هر دوی این آثار که در یک دورۀ زمانی ارائه شدند ، نظریات و جبهه گیری های کم و بیش مشابهی را از جانب منتقدان برانگيختند .

آثار ضبط شده مانولوسن لوکار به صورت یک مجموعۀ کامل و دقیق ، مانند آنچه که در مورد همراه انقلابی اش پاکودِلوسیا موجود است ، گردآوری و تهیه شده . در سال های اولیه فعالیت های این هنرمند به یک آلبوم سه گانه بر می خوریم به نام «دنیاي فرم های گیتار فلامنکو» (Mundo Formas de la guitarra Flamenca) . وی در این آلبوم به وضوح آگاهی عمیق و مهارت های بنیادین خویش را در موسیقی فلامنکوي اوایل دهۀ هفتاد میلادی ، به نمایش می گذارد.

کمی که در زمان به جلو بیاییم به آلبوم دیگرش ، "Sanlucar" بر می خوریم که مجموعه آثاریست در پالوي رومبا(Rumba) ، تنظیم شده برای گیتار وارکستر . آلبوم مهم دیگر سن لوکار که برای رقص تنظیم شده ، اثر مشهور "Medea" می باشد که آن را به میگوئل هرناندز تقدیم کرده و شامل بیست قطعه است . آثار فوق الذکر از جمله عناوینی هستند که کمیابند و انتشار جدیدی نداشته اند . ولی تعدادي از اولین کارهای صفحه ای سن لوكار از قبیل "Recital Flamenco" ، "Candela" (1981) و "Alviento" (1982) هم اکنون در کاتالوگها یافت می شوند.

»» دانلود : manolo sanlucar . Caballo Negro

برجسته ترین آثار منتشر شدۀ سن لوکار در سالهای اخیر شامل "Tauromagia" (1988) و "Locura de Brisa y Trina" (2000) می باشند که هر یک دنیایی متفاوت و زیبا دارد و نتیجه تحقیقات پایان ناپذیر این استاد و هنرمند و محقق بزرگ فلامنکوست . این که آثار بزرگانی مانند مانولوسن لوکار به تمامی و دقت جمع آوری نشده اند اسف انگیز است ؛ ولی بدتر از آن ، سرنوشت آثار و اجراهای استاد بزرگ دیگری از آن دوران درخشان ، ویکتور مونخه سرّانیتو است . تنها اثری که از وی مربوط به دوران اولیه نوازندگی اش بازیافت شده "Virtuosismo Flamenco" نام دارد که اخیراً توسط شرکت EMI در مجموعۀ "Historia del Flamenco" منتشر شده است .

یکی دیگر از آثار برجسته سرّانیتو که در سال 1971 برای گیتار و ارکستر تنظیم کرده است ،"Suenos de ida y Vuelta" می باشد . این آلبوم که حس و حال لاتين وکارائيبي دارد در سال 2004 منتشر شد و اکنون نیز سرّانيتو با گروهش این اثر را در تورهایش اجرا می کند .

در این میان اثر دیگری از وی به صورت DVD در سال 2002 منتظر شده که در حقیقت مروری بر رپرتوارهایش به صورت اجرای زنده با نام "Victor Monge Serranito . en Concierto , 2002" می باشد . در این اثر علاقمندان می توانند علاوه بر شنیدن موسیقی سرّانيتو ، روش های منحصر بفرد این استاد بزرگ را در نوازندگی گیتار فلامنکو به تماشا بنشینند

هیچ نظری موجود نیست: